آشنایی با انواع مستربچ

آشنایی با انواع مستربچ

انواع مستربچ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این مقاله در مورد آشنایی با انواع مستربچ، خواص و ویژگی های آن ، و اینکه چرا صنایع به خرید مستربچ روی می آورند می باشد.

مستربچ چیست و چه کاربردی دارد؟

مستربچ یک محصول غلیظ است که شامل سه عنصر می باشد، پلیمرهای پایه، مواد شیمیایی افزودنی، و عواملی که سازگاری و پخش را فراهم می‌کنند. مواد افزودنی در مستربچ معمولاً شامل مقدار قابل توجهی از پیگمنت‌ها (پودرهای رنگی)، مواد پرکننده معدنی یا شیمیایی است. این مواد به منظور تولید رنگ، بهبود ویژگی‌ها، یا کاهش هزینه‌های تولید به پلیمر اضافه می‌شوند. پایه پلیمری مستربچ باید معمولاً با پلاستیک اصلی تزریقی مشابه باشد و شکل ظاهری آن به صورت دانه‌ای یا گرانولی است.

اجزای مستربچ ها

تولید مستربچ از سه جزء اصلی، رنگندانه (پیگمنت)، عامل سازگار کننده، و پلیمر پایه تشکیل می شود.

 

رنگدانه (پیگیمنت) از اجزای مستربچ :

وظیفه اصلی رنگدانه، ایجاد رنگ در مستربچ و تبع آن در محصول نهایی پلاستیکی است. رنگدانه ها به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند.

  • رنگدانه های آلی : مانند فتالو سیانین سبز، ساختار مولکولی پیچیده ای دارند و از ذرات ریز و رنگی تشکیل شده اند.
  • رنگدانه های معدنی : مانند اکسید آهن قرمزو تیتانیوم، از مواد طبیعی مانند خاک رس یا فلزات به دست می آیند.

 

عامل سازگار کننده در مستربچ :

به منظور بهبود پخش و توزیع رنگدانه در پلیمر به کار می رود، این ماده با ایجاد پیوند بین رنگدانه و پلیمر، باعث می شود که رنگدانه به طور یکنواخت در محصول نهایی پخش شود و از ایجاد لکه یا رگه های رنگی  جلوگیری می کند. عامل سازگار کننده همچنین از ته نشینی رنگدانه در پلیمر جلوگیری می کند و به افزایش ثبات رنگ محصول نهایی کمک می کند.

 

پلیمر پایه تشکیل دهنده مستربچ:

پلیمر پایه، حامل اصلی مستربچ است و وظیفه دارد که رنگدانه و سایر افزودنی ها را در خود نگه دارد. نوع پلیمر پایه باید با نوع پلیمر مورد استفاده در محصول نهایی سازگار باشد، پلیمرهای پایه رایج در مستربچ های رنگی عبارتند از، پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، پلی استایرن (PS)، اتیلن وینیل استات (EVA) می باشد.

 

انواع مستربچ

انواع مستربچ ها را به طور کلی به سه دسته مستربچ افزودنی ، مستربچ رنگی، مستربچ پرکننده تقسیم می شوند که در این مقاله به توضیح مفصل هرکدام می پردازیم :

 

مستربچ های افزودنی :

  • شفاف کننده پلی پروپیلن :

این نوع مستربچ، که به عنوان هسته زا نیز شناخته می شود، نوعی افزودنی است که برای افزایش شفافیت و وضوح محصولات پلیمری ساخته شده از پروپیلن (PP) به کار می رود، این ماده با افزایش سرعت و درصد کریستالی شدن مذاب پلیمر، باعث ایجاد ساختاری با کرییستا های کوچک تر می شود. کریستال های کوچک تر نور را به طور کامل عبور می دهند، در نتیجه محصول نهایی شفاف تر و شیشه ای تر به نظر می رسد.

  • نانو افزودنی ها :

مستربچ های نانو پایه، UPVC ،PP ،PE، به منظور بهبود خواص مکانیکی و ضربه پذیری استفاده می شوند.

  • مستربچ لیز کننده :

پس از تولید فیلم‌های پلاستیکی، لایه‌های فیلم با مشکلاتی مواجه می‌شوند، زیرا به سختی از هم جدا می‌شوند و در فرآیندهای بسته‌بندی مشکلاتی ایجاد می‌کنند. همچنین، در تولید برخی تجهیزات و لوازم پزشکی مانند سرنگ، اصطکاک بین دو قطعه باعث کندی حرکت آن می‌شود. برای حل این مشکلات، از محصولات مخصوصی مانند مستربچ لیزکننده استفاده می‌شود. این محصول باعث لغزندگی بهتر و کاهش چسبیدگی سطح محصول (خصوصا فیلم و ورق) به قطعات فلزی می‌شود. انواع مستربچ‌های لیزکننده عبارتند از: ۱) پایه پلی‌اتیلن برای استفاده در نایلون، نایلکس ۲) پایه پلی‌پروپیلن مناسب برای سلفون.

  • مستربچ آنتی بلاک :

مستربچ آنتی بلاک نوعی افزودنی است که به منظور جلوگیری از چسبندگی لایه های فیلم های پلیمری به یکدیگر در فرآیند تولید و انبارداری به کار می رود.

مستربچ روشن کننده نوری یا براق کننده PE :

این مستربچ که با نام های مواد سفیدکننده پلیمر، مستربچ شفاف کننده و عوامل سفید کننده فلوئورسنت نیز شناخته می شود، نوعی افزودنی است که برای براق کردن و رفع کدری محصولات پلیمری ساخته شده از پلی اتیلن (PE) به کار می رود.

  • آنتی استاتیک :

استفاده و به کارگیری از این مستربچ ها باعث جلوگیری از الکتریسیته ساکن، جذب گرد و غبار در سطح محصول می شود.

  • پایدارکنندۀ نور UV :

این محصول از رنگ پریدگی و کاهش رنگ محصول در برابر تابش اشعه UV جلوگیری می کند.

 

مستربچ رنگی :

یکی از روش‌های رایج برای تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی، استفاده از مستربچ‌ رنگی است. این مستربچ‌ها، علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب در محصول نهایی، می‌توانند خواص فیزیکی و مکانیکی آن را نیز بهبود بخشند. فرمولاسیون مستربچ‌های رنگی شامل مخلوطی از رنگ دانه با درصد بالا و کمترین مقدار پلیمر است، و با تنظیم غلظت و مقدار این مخلوط، می‌توان انواع مختلفی از نمونه‌های رنگی را به دست آورد.

 

مستربچ های پر کننده :

از این محصول برای کاهش قیمت و بهبود خواص استفاده می‌شود. از مستربچ‌های پرکننده می‌توان به مستربچ کربنات کلسیم، تالک، میکا و انواع دیگر اشاره کرد

 

گرانول مستربچ چیست؟

مستربچ برای رنگ آمیزی پلاستیک خام به کار می‌رود.

معنای دقیق گرانول مستربچ چیست؟ هر جسم دانه‌ای مانند پلیمری را گرانول می‌نامند. در واقع، مستربچ خودش نوعی گرانول است و عبارت مستربچ به رنگ دهنده‌ای که به صورت دانه‌ای (نه مایع، پودر یا خمیر) استفاده می‌شود، اشاره دارد.

وجود فرآیند دانه‌ای در مستربچ، باعث می‌شود رنگدهی بهبود یابد و فرآیند پردازش راحت‌تر گردد. با این حال، کیفیت رنگ‌دهی به عوامل متعددی بستگی دارد، که یکی از مهم‌ترین آنها مقدار استفاده از مستربچ است. نکته مهم درباره مستربچ این است که برخی از این مواد به پلاستیک‌ها اضافه می‌شوند تا خواص جدیدی را به آنها اضافه کنند؛ مانند بوی خوش یا خاصیت ضد الکتریسته.

شرکت آسیارنگدانه تولید کننده مستربچ با سالها فعالیت در عرصه تولید مستربچ و ارائه مشاوره و فروش مستربچ فعالیت می کند و در طی تمام این سالها به علت کیفیت بالای محصولاتش و تنوع در تولید انواع مستربچ ها مانند مستربچ رنگی، مستربچ سفید، مستربچ های مشکی و .. همراه و همکار بسیاری از برندهای بزرگ تجاری و صنایع تولید پلاستیک بوده است.  این شرکت ه همواره خرید مستربچ خود را از این شرکت انجام داده اند و همچنان مشتریان وفادار ما محسوب می شوند.

> مزایا و  معایب استفاده از مستربچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!