انواع رنگ مستربچ

انواع رنگ مستربچ

مستربچ را می توان بخشاننده ی رنگ ها دانست. دراین مطلب قصد داریم تا شما را با انواع رنگ مستربچ آشنا کنیم.

رنگ مستربچ یکی از مهمترین عوامل در تولید محصولات پلیمری است. این نوع رنگ با ترکیبی از پیگمنت‌های رنگی و ماده پایه ترموپلاستیکی تولید می‌شود. رنگ‌های مستربچ در بسیاری از صنایع برای افزایش ویژگی‌های پایه‌ای مواد پلیمری و همچنین رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های مستربچ در بسیاری از رنگ‌ها و با توجه به نیاز مشتریان تولید می‌شوند. برای مثال، رنگ‌های سفید، مشکی، قرمز، آبی و سبز در این دسته قرار می‌گیرند. همچنین، رنگ‌های مستربچ به دلیل قابلیت تولید در رنگ‌های شفاف و نیمه شفاف برای تولید محصولات مختلف نیز به کار می‌روند.

انواع مستربچ رنگی

مستربچ ها به دلیل توانایی رنگ‌دهی به مواد پلیمری، در صنعت پلاستیک بسیار کاربرد دارند. انواع مختلفی از مستربچ های رنگی وجود دارند که بر اساس پایه‌ی استفاده شده در ترکیب آن‌ها، می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد. در ادامه به معرفی انواع مختلف مستربچ رنگی پرداخته می‌شود.

مستربچ پایه آبی

این مدل از مستربچ ها یعنی مستربچ پایه آبی، از رنگدانه های آلی معلق در آب تشکیل شده اند. برای ساخت این نوع مستربچ ها از پلیمر هایی مانند رزین اکریلیک یا پلی اورتان استفاده می‌شوند. مستربچ های پایه آبی قابلیت استفاده در طیف وسیعی از محصولات را دارند و می توان از آنها در انواع مختلف پلاستیک مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلرید و پلی استایرن استفاده کرد. این مستربچ ها نسبت به مستربچ های پایه حلالی قابلیت بازیافت بیشتر، دوستدار محیط زیست، ایمنی بیشتر نسبت به آتش سوزی و پراکندگی کمتری دارند. این نوع مستربچ پایه آبی به دلیل مواد اولیه گرانتری که در آن استفاده می شود اصولا گرانتر هستند.

مستربچ پایه حلالی

مستربچ پایه حلالی، ساخته شده از ذرات ریز رنگدانه در یک حلال هستند. معمولا این حلال از نوع آلی مانند تولوئن، زایلن یا استون است. این نوع مستربچ، نسبت به مستربچ پایه آبی ضایعات بیشتری دارد و قابلیت بازیافت کمتری دارد. به نسبت مستربچ پایه آبی پراکندگی و یکنواختی بهتری دارد مستربچ پایه حلالی نسبت به پایه آبی قابلیت بازیافت کمتری دارد، نسبت به آتش سوزی ایمنی کمتری دارد و پراکندگی بیشتر و یکنواختی بهتری را ارائه می دهد.

مستربچ پایه حلالی به نسبت ارزانتر هستند.

مستربچ پایه یونیورسال

در واقع مستربچ های پایه یونیورسال، از رنگدانه های آلی و پلیمرهای مختلف به دست می‌آیند و می‌توان آن‌ها را در حلال هایی مانند استات، تولوئن و استات بوتیل حل کرد. این نوع مستربچ ها برای رنگ‌دهی به تمامی نوع پلیمرها کاربرد دارند. مستربچ های پایه یونیورسال به دلیل توانایی رنگ‌دهی به تمامی نوع پلیمرها، توسط کاربرانی استفاده می‌شوند که به دنبال یک روش رنگ‌دهی چندمنظوره هستند.

کاربردهای مستربچ رنگی

مستربچ‌های رنگی در انواع مختلف صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند، در واقع صنایعی که به خرید مستربچ جهت استفاده در محصولاتشان می پردازند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع پلاستیک

 نساجی

صنعت بسته‌بندی

صنعت فیلم

تولیدکنندگان لوازم خانگی

لوله های پلیمری

روکش سیم و کابل و غیره

مزایای استفاده از مستربچ رنگی

مستربچ رنگی، به عنوان یکی از مهمترین اجزای محصولات پلاستیکی، دارای مزایای فراوانی برای تولیدکنندگان است. در این بخش به بررسی مهمترین مزیت‌ها می‌پردازیم.

تنوع رنگی

استفاده از مستربچ رنگی، به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا برای محصولات خود از تنوع رنگ بالایی بهره مند شوند. با استفاده از مستربچ رنگی، می‌توان رنگ های مختلفی را به محصولات پلاستیکی اضافه کرد و به آنها ظاهری شیک و جذاب‌تر بخشید.

 کاهش هزینه‌ها

در واقع، استفاده از مستربچ رنگی به جای استفاده از رنگ‌های پایه، هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد.

بهبود کیفیت

استفاده از مستربچ رنگی، به بهبود کیفیت محصولات پلاستیکی کمک می‌کند. با استفاده از مستربچ رنگی، می‌توان رنگ‌های پایدارتری را به محصولات اضافه کرد و از افت رنگ در طول زمان جلوگیری نمود. همچنین، استفاده از مستربچ رنگی باعث بهبود خواص مکانیکی محصولات نیز می‌شود.

حفظ محیط زیست

استفاده از مستربچ رنگی، به کاهش مصرف رنگ‌های پایه و در نتیجه، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. در واقع، استفاده از مستربچ رنگی به جای رنگ های پایه، باعث کاهش تولید ضایعات می شود. مستربچ ها امکان بازیافت دارند.

فرآیند تولید مستربچ رنگی

تولید مستربچ رنگی یک فرآیند پیچیده است که از چندین مرحله تشکیل شده است.

1- در این فرآیند، ابتدا مواد اولیه شامل رنگدانه ها، رزین های حامل و افزودنی های مختلف انتخاب می‌شوند. سپس، این مواد خام به طور معمول با استفاده از دستگاه‌های خاصی مانند میکسر و آسیاب، با هم مخلوط می‌شوند.

2- ماده حاصله به صورت گرانول شکل در می‌آید. در این مرحله، می‌توان از دستگاه‌های گرانول سازی استفاده کرد که با دما و فشار بالا، ماده حاصله را به صورت گرانول شکل در می‌آورد.

3- گرانول‌های تولید شده به صورت دقیق و با دقت بالا، با استفاده از دستگاه‌های اندازه گیری و توزین، به مقادیر دقیق و مشخصی تقسیم می‌شوند.  داشتن دقت بالا در توزین مواد افزودنی و رنگدانه‌ها بسیار مهم است.

4-  گرانول‌های تقسیم شده با استفاده از دستگاه‌های ذوب، به صورت مذاب در می‌آیند. در این مرحله، دمای مذاب بسیار مهم است و باید با دقت بالا کنترل شود.

5- در نهایت، ماده حاصله به صورت گرانولی در می‌آید که آماده برای استفاده در تولید محصولات پلاستیکی است.

عوامل موثر بر کیفیت مستربچ رنگی

در فرآیند تولید مستربچ، کیفیت مستربچ رنگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته خواهد شد.

 خلوص شیمیایی

خلوص شیمیایی مستربچ رنگی بسیار مهم است و باید به دقت بررسی شود. هر گونه آلودگی و یا تغییر در خلوص شیمیایی می‌تواند باعث کاهش کیفیت مستربچ شود.

میزان ماده رنگی

میزان ماده رنگی در مستربچ رنگی اهمیت زیادی دارد و باید به طور دقیق تنظیم شود. در صورتی که میزان ماده رنگی کم باشد، رنگ محصول نهایی نیز کم خواهد بود و در صورتی که میزان ماده رنگی زیاد باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در فرایند تولید شود.

نوع پلیمر

پلیمر باید با ماده رنگی سازگاری داشته باشد و در صورتی که این سازگاری وجود نداشته باشد، امکان ایجاد بروز مشکلات در فرایند تولید وجود دارد.

روش تهیه

در صورتی که روش تهیه به درستی انجام نشود، ممکن است باعث کاهش کیفیت مستربچ شود. بهتر است از روش‌های استاندارد برای تهیه مستربچ استفاده شود.

شرایط نگهداری

مستربچ باید در شرایط مناسب نگهداری شود تا کیفیت آن حفظ شود. در صورتی که شرایط نگهداری به درستی رعایت نشود، ممکن است باعث کاهش کیفیت مستربچ شود.

سخن پایانی

مستربچ‌ها به تولیدکنندگان این امکان را می دهند که رنگ دلخواه را اعمال کرده، خواص مکانیکی محصولات را بهبود بخشند و مقاومت در برابر عوامل محیطی را افزایش دهند. مستربچ های رنگی به تولیدکنندگان این امکان را می دهند که رنگ دلخواه را به محصولات پلیمری اعمال کنند. این مستربچ ها به صورت یک مخلوط یکنواخت از رنگ دهنده، حامل و مواد پایه تهیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!