کاربرد مستربچ در صنایع ساختمانی

کاربرد مستربچ در صنایع ساختمانی

کاربرد مستربچ در صنایع ساختمانی چیست؟ مستربچ چیست؟ مستربچ چه جایگاهی در صنعت ساختمان دارد؟ این سوالاتی است که ما در اینجا به آن پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید تا از مستربچ در صنایع ساختمانی بدانید.

مستربچ، یک ترکیب متمرکز از رنگدانه ها، مواد افزودنی و رزین پلیمری است که به منظور رنگ آمیزی و ارتقای خواص مختلف مواد پلیمری در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان به کار می رود.

کاربرد مستربچ در صنعت ساختمان

همانطور که گفتیم یکی از صنایعی که خرید مستربچ جزو برنامه های ثابت در فرآیند کاریشان است صنعت ساختمان است. شاید بپرسید از مستربچ چه استفاده ای در صنعت ساختمان می شود.

  • رنگ آمیزی:

از مستربچ برای رنگ دهی به مصالح ساختمانی نظیر بتن، ملات، گچ، آجر، بلوک، لوله ها، ورق ها، کامپوزیت ها و … استفاده می شود. تنوع رنگی بالا و سهولت استفاده، از مزایای استفاده از مستربچ در این زمینه است.

  • افزایش خواص:

مستربچ می تواند خواص مختلفی نظیر مقاومت در برابر آب، اشعه UV، مواد شیمیایی، ضربه، سایش و … را به مصالح ساختمانی اضافه کند.

  • کاهش هزینه ها:

استفاده از مستربچ می تواند به دلیل نیاز به مقدار کم و سهولت استفاده، در مقایسه با روش های سنتی رنگ آمیزی و افزودن مواد افزودنی، مقرون به صرفه تر باشد.

  • کاهش وزن :

مستربچ‌ ها این توانایی را دارند که به دلایل مختلف وزن نهایی سازه را کاهش دهند که این موضوع  می‌تواند در مواقعی که ساخت و ساز سبک مد نظر است مانند سازه های ال اس اف و .. کارآمدتر باشد.

  • کاهش ترک‌خوردگی :

افزودن مستربچ‌های پلیمری به بتن می‌تواند ترک‌خوردگی را کاهش دهد.

انواع مستربچ در صنعت ساختمان:

  • مستربچ رنگی:

از مستربچ رنگی برای رنگ دهی به مصالح ساختمانی استفاده می شود.

  • مستربچ ضد آب:

برای افزایش مقاومت مصالح دربرابر آب و رطوبت، مستربچ های پلیمری معمولا دارای خواص حرارتی و ضد آب مناسبی هستند که می توانند عملکرد سازه ها را در مواجهه با شرایط محیطی مختلف بهبود بخشند.

  • مستربچ آنتی یووی:

برای محافظت از مصالح در برابر اشعه UV خورشید

  • مستربچ ضد حریق:

برای افزایش مقاومت مصالح در برابر آتش سوزی

  • مستربچ ضربه پذیر:

برای افزایش مقاومت مصالح در برابر ضربه، مستربچ‌های پلیمری به ترکیبات بتن و مصالح ساختمانی افزوده می‌شوند تا مقاومت کششی، ضربه‌پذیری، و مقاومت به خستگی مواد را افزایش دهند. این امر بهبودی در عملکرد سازه‌ها و ساختمان‌ها ایجاد می‌کند. همچنین افزودن مستربچ های پلیمری می تواند ترک خوردگی را در سازه ها به دلیل توانایی آنها در توسعه مقاومت به ترک تا حدودی کاهش دهد.

  • مستربچ لغزنده:

برای سهولت در جابجایی مصالح

 

چگونگی رنگ دهی به مصالح ساختمانی توسط مستربچ

رنگ‌دهی به مصالح ساختمانی با استفاده از مستربچ‌ها می‌تواند به عنوان یک فرآیند افزودنی صورت بگیرد تا ویژگی‌های رنگی، حفاظتی، و ظاهری مصالح بهبود یابد.

ابتدا باید با توجه به نوع نیاز پروژه مستربچ مناسب را انتخاب کرد. در واقع هر پروژه ای با توجه به نیازها و ویژگی هایی که دارد به مستربچ رنگی خاصی نیاز دارد که باید بر همین اساس انتخاب شود.

مستربچ ها شامل رنگ دهنده ها ، پیگمنت ها و سایر مواد افزودنی هستند که به صورت یک پودر یا مایع تهیه می شود.

ابتدا مستربچ با مصالح ساختمانی مانند بتن، سیمان، پوکه و سایر مصالح ترکیب می شود.

اینکه چه مقدار مستربچ نیاز است بستگی به وزن و حجم مصالح ساختمان ی دارد.

در مرحله بعد مستربچ ترکیبی با مصالح به طور کامل و یکنواخت مخلوط می شود. در این مرحله توزیع و ترکیب یکنواخت مستربچ با مصالح بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سپس نوبت به آن می رسد که سطح مصالحی و سازه که قرار است رنگ دهی شود آماده سازی شود. برای این مورد تمیزکاری، حذف آلودگی و پوشش های غیر مطلوب انجام می شود.

مسترچ رنگی به سطح مصالح اعمال می شود. این اعمال می تواند به صورت رولی، اسپری، یا با استفاده از سایر ابزارهای رنگ پاشی انجام شود. 

بعد از اعمال مستربچ رنگی مصالح، مدت زمان مشخصی به خود رها می شوند تا مستربچ خشک شود و رنگ به صورت کامل ترکیب شود.

برخی از فرآیندها پس از رنگ‌دهی ممکن است نیاز به پوشش حفاظتی داشته باشند تا از رنگ‌دهی افت کمتری رخ دهد و مصالح در برابر بازتاب نور UV و عوامل جوی حفظ شوند.

نتیجه گیری

مستربچ‌ها کاربردهای متنوعی در صنایع ساختمانی دارد که می توان به رنگ آمیزی مصالح، بهبود مقاومت مصالح، کاهش در وزن سازه ها اشاره کرد.

از این رو آسیا رنگدانه، در حال حاضر با تولید مستربچ نقش مهمی در کشور ایفا می کند و می تواند نیاز بازار را در این زمینه به خوبی تامین نماید. برای دریافت هرگونه مشاوره با شرکت آسیارنگدانه  و خرید مستربچ در انواع مختلف آن همین حالا می توانید با ما تماس بگیرید.

کاربرد مستربچ در صنایع رنگسازی را می دانید؟ پس مطالعه کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!